sobota 11. května 2013

10.5 Amarantový. pátek

Dnešní amarantový nákup:


Ještě jsou tam navíc para ořechy :)

Amarant neboli Laskavec je mi moc sympatický. Stejně jako pohanka a quinoa patří mezi pseudobiloviny a neobsahuje lepek. Zato ale obsahuje vysoké procento bílkovin, navíc zahrnující kompletní spektrum esenciálních aminokyselin včetně lysinu, jenž v ostatních obilninách chybí. Je také skvělým zdrojem železa, obsahuje také vápník, hořčík, fosfor, mangan a měď, z vitaminů jsou pak zastoupeny některé ze skupiny B, vitamin E. Tuků má sice více, ale jsou z velké části tvořeny nenasycenými mastnými kyselinami.
http://www.vegmania.cz/clanky/poklad-rise-azteku-inku-quinoa-amarant


Nutriční hodnoty amarantu v porovnání s dalšími obilovinami:
Ve 100 g zrna
Amarant
Pšenice
Rýže
Ovesné vločky
Bílkoviny (g)
15,8
11,6
7,7
12,6
Tuky (g)
7,1
2
2,8
2,7
Sacharidy (g)
63,1
71
74,9
71,1
Vláknina (g)
6,7
1,5
1,4
2,7
Energie (kcal)
391
340
359
396
Železo (mg)
5,3
0,6
1,6
2,5

KOHOUT, P., PAVLÍČKOVÁ, J.: Amaranth vaříme a pečeme z pokladů starých Inků, Čestlice  2000, nakl. Pavla Momčilová-Medica publishing, 1.vyd.

Ráda ho využívám jako přílohu (samotný nebo v kombinaci s bulgurem, špaldou či rýží) nebo ho ve formě mouky přidávám to buchet. Ještě chci zkusit amarantové lívanečky:) V poslední době jsem taky vyzkoušela amarantové vločky, které jsou taky fajn - takové malé křupavé :)
Není to tak, že bych si z amarantu chuťově sedla na zadek, to ne - ale chutná mi a hlavně se mi líbí ty nutriční hodnoty a to, že neobsahuje lepek :)

Jídlo


Snídaně: Bílý jogurt s ovesnými vločkami, mandlemi, jahodami a 2 kiwi, lístky meduňky; protein Reflex nutrition (poslední dávka! - choco/mint)



Protein po 4 měsících došel, tak aspoň je příležitost ochutnat zase novou příchuť :) Malý update k jeho recenzi: http://fitpastelka.blogspot.cz/2013/01/reflex-nutrition-instant-whey-native.html

Svačina: Kváskový žitný chléb s krémem JORI ze 4 druhů ořechů, rajče

Oběd: Amarant s kuřecím masem, žampiony, kukuřicí a hráškem a sójovou omáčkou




Odpolední svačina: Kefírové mléko, pomeranč, para ořechy

Večeře: Červená čočka s tofu, hrubozrnnou hořčicí, zeleninou a kváskovým žitným chlebem




Druhá večeře: Žitný kváskový chléb se šunkou, salát z čínského zelí a 2 bílých paprik s balzamikovým octem


Trénink


Aktivita: SM systém (cvičení podle Smíška) - dneska bohužel už poslední hodina:-/

Posilovna - trénink (přítahové cviky)

Cvik na záda na levý extenzor (který mám oslabený) 5x12

Přítahy na TRX 3x12

Přítahy činek k bradě 4x12 (4kg, 7,5kg, 7,5 kg 7,5 kg) - zkusila jsem i větší zátěž, ale bylo to už moc

Kladivové bicepsové zdvihy 3x12 (5 kg)

Břicho 3x15

HIIT na kole (3 min. volně, 30 s se zátěží - to celé 3x) - správně jsem to měla dělat ale 40s volně a 20s se zátěží


16 komentářů:

  1. hezky cvičíš, máš to pěkně promyšlený :)
    a jídelníček taky supr, líbí se mi ten salátek :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však to taky cvičím pod vedením trenéra :) Cvičím ve dvojici s jedním známým, jen on má většinou vyšší váhy :)

      Vymazat
  2. Odpovědi
    1. Co si pamatuju - když jsem je dělala kdysi dávno - tak právě z amarantu až zas tak supr nebyly.. ale tak třeba se mi už změnily chutě :) Dříve mi 100% celozrnný chléb taky nechutnal :)

      Vymazat
  3. Jé, ta snídaně je krásná, podle mýho gusta :) Amarant je fajn, pro spetření jídelníčku je to myslím dobrá varianta, ať člověk nemá furt jen kuskus, těstoviny, rýži atd...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, snažím se to tak různě střídat - že si pak říkám, že vlastně ani moc nejím rýži. Asi proto, že její vaření trvá nejdéle:) A kuskus zas musím koupit!:)

      Vymazat
    2. Zkoušela jsi už někdy kamut? Nebo červenou pšenici? Ty jsou taky dobrá změna, hlavně kamut býval vždycky můj oblíbenec :)

      Vymazat
    3. Kamut mě právě taky dost lákal - a pak mě odradilo, když jsem četla popisek: "Zrna kamutu můžete vařit v tlakovém (nebo pomalém) hrnci, umlít na čerstvou mouku a používat na přípravu prvotřídního chleba, pečiva a nekvašených placek (smícháním s vodou a rychlým opečením z obou stran na pánvi s nepřilnavým povrchem). Uvařené zrno (do rozpuku) můžete konzumovat přímo či je využít k výrobě pomazánek, karbanátků apod." http://www.countrylife.cz/kamut-r-zrno-500-g-bio-country-life
      Tak mi z něj přišlo, že se kamut moc jako příloha nepoužívá, ale spíš na mletí mouky.. a tlakový hrnec nemám, takže kdovíjak dlouho bych ho vařila.. Jaké s ním máš Ty zkušenosti?:)

      Vymazat
    4. Ty jo, to zní složitě! :) Já ho normálně nechala přes noc namočit ve vodě a pak uvařila v hrnci na sporáku a za chvíli byl hotový. Má zajímavou chuť, hodí se do salátů nebo všude tam, kde normálně dáš rýži a jiné obiloviny...A kupuji tady:http://www.bioobchod.cz/kamut-zrno-500g-bio-country-life/d-70367/, je to kapku levnější...

      Vymazat
  4. Já jsem měla amarantové perličky, ty byly fajn do kaše. Ale vyjde to dráž, než normální amarant, proto jsem si ho chtěla koupit a zkusit nechat napukat doma v hrnci, ale nevím, jesli mi to půjde :D Nebudeš to zkoušet?:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jde to úplně v pohodě, jen je musíš dobře hlídat, protože mají tendenci se od určitého momentu rychle začít přepalovat...

      Vymazat
    2. To mě nenapadlo zkoušet.. musím si někde najít jak se to děla:) To se dělá Leni jen tak nasucho v hrnci? Na jak moc rozpálené plotně?

      Vymazat
    3. Já to kdysi začala dělat podle tady toho návodu: http://www.edibleperspective.com/home/2012/7/23/popped-amaranth-cereal-puffmaranth.html, ta dáma je na to celkem expert :) V podstatě jde o to, mít plotnu rozpálenou spíš víc, vhodit amarant do hrnce, přiklopit pokličkou a začít s ní "šermovat" sem tam, aby se nepřichytil.

      Vymazat
  5. Krásná jídla :-)) A ty para ořechy :-))

    OdpovědětVymazat
  6. o amarantu jsem ještě neslyšela, k čemu bys přirovnala chuť? :)

    OdpovědětVymazat